Frågor & svar

Här hittar ni svaren på de vanligaste frågor vi får om att sälja via Föreningspapper.

Vilka lagar och regler gäller?

Vid hemförsäljning gäller lagen om distans- och hemförsäljning. På konsumentverketshemsida finner du mer information kring lagen och rätten till ångervecka. Vi rekommenderar också att man kollar upp vad som gäller skattetekniskt för sin förening. På skatteverkets hemsida finner du mer information.

Våra rekommenderade priser bygger på det generella priserna ute i dagligvaruhandeln. Det finns alltså både billigare och dyrare alternativ. Förtjänsten per såld säck är betydligt högre för en förening, än för en butik. Att man dessutom sponsrar sin förening, gör väl inte saken sämre!

Använd gärna vår ”kalkylator”. Där kan ni testa hur mycket som behöver säljas, för att nå en viss vinst. Vårt mål är en vinst på minst på 50 kr/säck.

Kontaktpersonen är ansvarig för försäljningen och måste vara minst 18 år (myndig) och sköter kontakterna med Föreningspapper. Föreningen (styrelsen) är automatiskt betalningsansvarig enligt de villkor som framgår av vår prislista/villkor. Är det en skolklass eller annan person som önskas vara ansvarig behöver vi ett personnummer och en kreditupplysning kan komma att tas.

30 dagars kredittid. Vid försening kan påminnelseavgift förekomma samt uteblivenbetalning går till inkasso.

• Minsta ordervolym är 4 pall.
  • Under 12 pall tillkommer 200 kr per pall i fraktkostnad.
  • En pall Lambi innehåller 20 säckar av samma artikel.
  • En pall Serla innehåller 25 säckar av samma artikel.
  • Jämt antal pall måste beställas (4, 6, 8, 10, 12, 14 o.s.v.)
  • Beställ minst 7 arbetsdagar innan ni vill ha leverans!
  • Det går att önska särskild leveransdag och vi gör vårt bästa för att uppfylla detta. Vi hör av oss om det inte fungerar

Vi beställer leverans till överenskommen vecka/dag. Ni önskar ett datum när ni lägger order och vi meddelar er om det inte fungerar. Annars utgår vi från ert önskade datum. Vi köper leveranserna och vi har inte ansvaret för hur fraktbolagens körturer ser ut. Fraktbolagen skall telefonavisera minst 1 timma innan ankomst och handtruck skall finnas med på bilen för hjälp att ställa av pallarna.

På leveransdagen är man bunden till att svara och kunna ta emot under hela dagen. (vanligtvis 07.00-16.00) Skulle man inte kunna ta emot eller inte svara kan det bli konsekvenser i följd av utebliven leverans samt extra kostnader pga. att fraktbolaget tar in på terminal eller liknade.

Har man specifika önskemål måste detta meddelas innan och vi meddelar åkeriet men kan aldrig garantera något. Kan man inte närvara kan vi ordna med fullmakt och detta måste göras minst 3 arbetsdagar innan leverans. Då är man ansvarig för godset. Kan man absolut inte ta emot under en vis tid måste detta också meddelas och vi får tillsammans försöka finna en lösning med åkeriet. Detta kan eventuellt medföra extra kostnader.

Leveranstiden beror på vart i landet ni bor. Produkterna går oftast från Mariestad och leveranstiden beräknas från det.

Det är stora lastbilar som kommer så på leveransplatsen måste lastbilen kunna ta sig fram lätt. Pallarna som kommer är dubbelställda (2 pallar på varandra) och är ca 2,5 m höga. Pallarna som kommer med är era, ett tips är att försöka sälja dem till en butik!

Så här mycket tjänar ni!

Här kan ni räkna ut hur mycket ni tjänar på er försäljning. Summan baseras på snittförtjänsten per såld säck.

Er förtjänst blir  kr

Er förtjänst blir  kr